Norske lærere er blitt mer redde for å støte elever når de underviser om enkelte temaer, deriblant seksualitet.
Nesten halvparten av alle lærere synes det er krevende å undervise om temaer som kan virke støtende på elever. Én av tre er redd for å vise Muhammed-karikaturer.
«Vi er flere lærere på min skole som tidligere har vist karikaturer i undervisningen. Ingen av oss vil vise dem nå,» sier lektor Kjersti Marie Heldaas ved Nøtterøy videregående skole til fagbladet Utdanningsnytt.
I midten av oktober ble den franske læreren Samuel Paty drept etter at han hadde vist karikaturer av profeten Muhammed i et undervisningsopplegg om ytringsfrihet. Hendelsen rystet lærere over hele Europa, også i Norge.
I en ny undersøkelse der over 230 lærere har deltatt, svarer hver tredje at de i ganske eller svært stor grad er redde for konsekvenser av å vise Muhammed-karikaturer i undervisningen.
«Det er alvorlig at det er sånn. Samtidig er det ikke overraskende,» sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.
Samtidig sier én av fire at de flere ganger har unngått å ta temaer inn i undervisningen fordi de har vært bekymret for å støte noen av elevene.
Temaer som de opplever kan virke støtende, er blant annet religion, seksualitet, selvmord og islam.