Vi har tidligere skrevet om et unødvendig produkt, nemlig intimvask, som reklamebransjen prøver å selge oss. Denne gangen handler det om kjønnede produkter. Det er ting som er delt opp i «for herrer» eller «for damer».
Dette er også helt unødvendig. Selvsagt finnes det noen produkter som brukes mest av kvinner eller menn, men vi kan ikke komme på et eneste produkt som kun brukes av mennesker av et kjønn. Og uansett så må man ikke nevne kjønnet til de som bruker det. For eksempel tamponger; vi vet at de stort sett brukes av kvinner, men det er noen menn og mennesker av andre kjønn som gjør det også. Det å ta bort «For kvinner» handler ikke om å utslette ordet kvinne fra ordforrådet. De av oss som er kvinner vil fremdeles være det, kunne kalle oss det og ordet vil sannsynligvis aldri bli borte. Det handler bare om at for eksempel personer som ikke identifiserer seg med kjønn skal slippe å føle seg ekskludert.
Når man skal kjøpe shampoo, barberhøvler eller klær så er produktene oftest strengt delt opp etter tokjønnsmodellen. Det går ut på at alle er enten mann eller kvinne, og at det er de to eneste kjønnene som finnes. Vi vet i dag at det er flere enn to kjønn, og at mange bryter med forventningene vi har til mennesker av et bestemt kjønn. Vi mennesker er dessuten mye mer like enn vi er ulike. Shampoo og mange andre produkter trenger på ingen måte å være kjønnet. Det er bare en fiffig måte å få oss til å kjøpe mer på. Hvis begge i et heterofilt par må kjøpe hver sin shampoo, hver sin såpe, og så videre, så selger produsentene mer. Det er selvsagt ikke noe galt med å kjøpe herreshampoo hvis du ønsker det (uansett hvilket kjønn du er), men det er minst like greit å la være. Kanskje finner man et annen type som man liker enda bedre når man frir seg fra disse kategoriene.
Leker er ofte delt i kjønnede kategorier og markedsføres ulikt. Interesser følger ikke nødvendigvis kjønn, og leker til barn kan brukes av alle som har lyst.
Protester gjerne på den sterke kjønnsdelingen med rosa til jenter og blått til gutter, pynteting og dukker til jenter, og biler og lignende til gutter neste gang du er i en lekebutikk. Det burde være helt unødvendig å påføre barn stereotypiske og foreldede kjønnsroller.
En annen side av denne kjønnsdelingen er at produkter laget for menn noen ganger er billigere og har bedre kvalitet enn tilsvarende produkt som markedsføres mot kvinner. Hvis man skal kjøpe barberhøvler er ofte de blå billigere og bedre enn de rosa, så det kan fort lønne seg å velge produkter som er laget for menn der man ønsker det.