5
(7)

Kegeløvelser – work-out som kan gi bedre sex

av Aud Jektvik

Kegeløvelser er nyttige for mennesker av alle kjønn, men særlig for de av oss som har vulva.

Kegeløvelser kan gjøres nesten hvor som helst og når som helst. Mens du sitter på bussen, pusser tenner, ligger på sofaen eller mens du står i kø.

Du finner musklene man trener ved å gjøre kegeløvelser ved å prøve å stoppe urinstrømmen mens du tisser. De musklene som du strammer da er de du skal fokusere på.

I begynnelsen er det ofte lettest å trene mens man ligger, men øv gjerne på å gjøre det mens du sitter og står også.

Hvordan gjør man øvelsene?

Du strammer musklene i ca. tre sekunder, og slipper så opp i ca. tre sekunder. Får du gjort tre sett med ti repetisjoner hver dag, så er det flott.

Pust rolig mens du gjør øvelsene. Hvis du er plaget med små lekkasjer etter at du har tisset anbefales det å gjøre øvelsene mens du sitter på toalettet rett etter urinering.

Hvis du syns det er vanskelig å finne de riktige musklene, eller å gjennomføre treningen, så anbefaler vi å søke hjelp hos lege.

Det finnes også apparater å få kjøpt som kan måle effekten av treningen og hjelpe på motivasjonen. Det skal ikke være smertefullt å gjøre kegeløvelser.

Kegeløvelser kan bidra til å vedlikeholde en sunn og sterk bekkenbunn, og kan hjelpe mot inkontinens og gi kraftigere orgasmer.

 

Hva synes du?

Klikk for å gi karakter.

5 / 5. 7

Din tilbakemelding er viktig for oss, gi karakter.

Share This