5
(3)

Jeg elsker å sove naken

av | 22 nov 2021 | Annie Snakker Om Sexualitet, Blogg

Annie Tønnessen

Annie Tønnessen

For inspirasjon, refleksjoner, konkrete verktøy og kunnskap om seksualitet – Anne snakker om seksualitet! Annie er en 72-modell som brenner for å gjøre en forskjell for deg og de rundt deg innen seksuell helse. Annie gleder seg til å bidra, og har du spørsmål eller tema som du ønsker svar på, er det bare å ta kontakt.

Ta kontakt med Annie her.

Tusen takk for alle tilbakemeldinger på bloggen. Jeg får stadig spørsmål fra leserne og det er jeg inderlig takknemlig for.

Flere spør om det er noen helsefordeler med å sove naken?

Det er stadig ulike vaner blant par og mennesker. Det viktigste for meg er at du føler deg komfortabel når du sover.

Dette er noe av det folk skriver:

  • «Hver gang jeg sover er jeg naken, fordi da føler jeg meg fri.»
  • «Hvis jeg fryser har jeg på meg sokker og T-skjorte, men aldri på mine edlere deler.»
  • «Jeg sover med truse og får ikke sove hvis jeg er naken.»
  • «Doktoren min mente jeg burde sove uten truse for å lufte hun. Jeg hadde så mange urinveisinfeksjoner. Det hjalp meg.»
  • «Det er så deilig å våkne naken inntil min kjære, så kan vi bare smelte sammen.»

Det er faktisk flere helsefordeler enn du kunne tro.

Nakenheten medfører at du er kaldere. Det vil si at din temperatur reduseres og du sover bedre. Anbefalt temperatur er mellom 15 – 19 grader. Blir du for varm vil du våkne og komme ut av den dype søvnen. (Les mer om R-søvnen lenger ned i teksten)

Noen sovner kjappere når de sover nakne og det kan styrke din helse.

Å sove naken kan også styrke din vaginale helse. Ved å sove med truser kan det bli for tett og varmt, og kan for noen føre til infeksjoner.

Å sove naken er en utmerket måte å holde testiklene kalde og ha den perfekte temperaturen på spermien.

En studie viste at ved å sove naken ville kunne styrke din egen selvtillit, kroppsbilde og egenkjærlighet. Ved å være naken kan en berøre seg selv kontinuerlig og være kontakt med hele seg.

Sover du bedre, vil det også ha betydning for huden din.

Ved å sove inntil å kjenne hud med partner, vil en kunne få tilførsel av det viktige hormonet oxytocin.

Ved å holde kroppen din kaldere på natten, kan føre til økt kaloriforbrenning.

Sover du bedre, fordi du er kaldere vil du også gjøre deg mindre stresset.

Teksten fortsetter under annonsen.

En studie av 21 000 mennesker fant ut at det var en sammenheng mellom for lite søvn og vektøkning. De som sov mindre enn fem timer hadde større sannsynlighet for at de gikk opp i vekt.

Om du sover med klær kan det være en idé og fjerne noen plagg og ta et steg av gangen. Men du har en fri vilje og du velger selv hva som passer best for deg.

Hvorfor er søvnen så viktig for deg?

Vi sover nesten en tredjedel av livet vårt og da forstår du hvor viktig det er med god og riktig søvn. Kroppstemperaturen reduseres ved søvn og kroppens vev blir gjenoppbygget. Cellene får et pusterom fordi energiforbruket blir satt ned. Immunforsvaret ditt styrkes. Søvn er alfa og omega for hjernen din.

Du bør sove helst på samme tidspunkt hver natt. Det anbefales åtte-ni timer for ungdom, syv-ni timer for voksne. Eldre trenger mindre søvn og mange sover seks timer.

Hva er egentlig de ulike søvnstadiene:

N1 Overgangsfase mellom søvn og våkenhet, fem prosent. Her er ofte hjernebølgene i alfa.

N2 Lett søvn, 50 prosent. Hjernebølgene kjennetegnes med at de er i theta

N3 Dyp søvn 20 – 25 prosent. Denne søvnen blir også kalt for delta-søvn. tidligere har det vært 3 og 4, men nå er det slått sammen til N3.

R (Rem – Rapid Eye Movement) Tidligere kalt REM søvn. Her foregår det hurtig øyebevegelser bak øyelokkene når du sover. Denne søvnen starter etter 90 minutters søvn og den utgjør 20-25 prosent av den samlede søvnen. I denne søvnen kan en gjerne få erigert penis og våtere vagina. En drømmer mest i R-søvnen, men vi kan også drømme i de andre stadiene.

Blodgjennomstrømningen er variabel i R-søvnen. Puls, blodtrykk og kroppstemperaturen senkes.

De ulike stadiene skilles fra hverandre ved hjelp av hjernebølger. Det finnes fem ulike hjernebølger. Gamma, Beta, Alfa, Theta og Delta. De beveger seg ulikt, og det som er vesentlig er hva som skjer av ulike aktiviteter i hjernen. Delta er drømmene og den dypeste søvnen.

Rundt en av tre voksne sliter med søvnvansker. 15 prosent sliter med insomni eller søvnløshet som det kalles. Det innebærer at en har problemer med å sove, våkner ofte opp om natten, eller for tidlig, samt at man har dårlig søvnkvalitet.

I en fersk undersøkelse viser det seg at 33 prosent studenter rapporterte at de slet med søvnen. Bruken av sovemedisin er økende. Det er virkelig bekymringsfullt. Vi må finne ut hva som er årsaken til at ikke du sover. Det er ikke alltid enkelt å finne årsaken, men det er fantastisk å kunne bli fri fra sovemedisiner. Noen diagnoser gjør at en må bruke sovemidler, men det er noe annet.

Selv har jeg hjulpet svært mange med å få bedre søvn gjennom årene. Å kunne øke søvnlengden fra tre til åtte timer har en stor verdi for enkeltmenneske og hele familien. Det har enormt stor betydning for din livskvalitet, kreativiteten, konsentrasjon, hukommelse og læring. Søvnvansker er en folkehelseutfordring og har også en stor betydning for din seksuelle helse. Be om hjelp, det finnes nemlig hjelp å få.

Snakk med venner, familie og kollegaer om søvn og nakenhet. Del gjerne med noen du vet trenger det.

Uansett hva du velger, husk å ta vare på din seksuelle helse. Vi sexologer hjelper deg mer enn gjerne med det – da gjerne kontakt om du har spørsmål.

Vi blogges!

God hilsen fra
Annie Tønnessen

Hva synes du?

Klikk for å gi karakter.

5 / 5. 3

Din tilbakemelding er viktig for oss, gi karakter.

Share This