5
(3)

Din partner har lagt på seg, hva nå?

av Aud Jektvik

Et spørsmål vi ofte ser i ulike rådgivningsspalter er ulike varianter av «Min partner har lagt på seg og jeg tenner ikke på hen lenger. Hva skal jeg gjøre?» Dagens tips handler om hvordan man kan snakke om vekt.

Generelt sett så er det viktig å vite at hvor mye vi veier i stor grad er genetisk betinget. Noe handler om sosiale forhold, kosthold og aktivitet, men det kan styres i mye mindre grad enn de fleste tror. Det er også slik at 97 prosent av oss mislykkes med varig vektnedgang, og at jojo-slanking ikke er sunt. For mange er det bedre å beholde den vekten en har, og fokusere på lystbetont aktivitet og å få i seg de næringsstoffene kroppen trenger for å ha så god helse som mulig.

Mange sier at de bekymrer seg for helsa når de tenker på å slanke seg eller ønsker at partner skal gjøre det. Det er sant at det er noe risiko forbundet med å være stor, men det kan se ut som om mye av forskningen som har vist dette ikke har tatt høyde for medisinsk diskriminering av store mennesker, og at det å gå ned i vekt ikke nødvendigvis fjerner risikoen for ulike plager. Noen ganger kan det se ut som om det å uttrykke bekymring for helse bare er en type viderekommen fettskamming. I stedet for å si at en ikke syns det er attraktivt, så bruker man helsebekymring som unnskyldning. Hvis du er oppriktig bekymret for din partners helse, så er det mye en kan gjøre for å legge til rette for god psykisk og fysisk helse uten å fokusere på vekt.

Alle kropper forandrer seg

Alle kropper forandrer seg i løpet av livet. Dette er normalt, og i enkelte tilfeller en beskyttelsesfaktor. Vi mister muskelmasse, får rynker, hår på nye steder, mister hår andre steder, og legger på oss. For mange er dette vanskelig å akseptere, særlig fordi vi tillegger det å være ung så mange positive egenskaper og ønsker å se unge ut så lenge som mulig. Når man går inn i et langvarig forhold så tenker man kanskje på det romantiske i å bli eldre sammen, men ikke på at både en selv og partner vil forandre seg. Det er viktig å prøve å akseptere disse endringene som en naturlig del av livet, også vektøkning.

Når du fokuserer på din partners vektøkning som noe negativt, så prøv å finne ut av hva det er du egentlig reagerer på. Er det at du ikke liker forandring generelt? Tenner du ikke på store mennesker? Er dette enda et steg i det du ser på som en negativ utvikling? Hadde dere det bra før dette? Har din partner endret adferd samtidig som vektøkningen? Det er mange spørsmål du kan stille deg selv før du snakker med partner. Kanskje handler det ikke egentlig om vekten, men om andre, mer subtile endringer i forholdet. Kanskje er det også mer hensiktsmessig å forsøke å akseptere endringen.

Snakk sammen

Det kan være lurt å snakke sammen hvis du føler at du mister lysten på sex. Vi anbefaler å prøve å holde en litt nøytral tone og ikke «skylde» på partner. Det er som nevnt svært vanskelig å gå ned i vekt, så vi anbefaler å forsøke å finne ut av det uten å forvente at partner skal forandre seg. Husk at din partners kropp er hens egen, og at man ikke kan kreve eller forvente at den ikke skal forandre seg. Les deg gjerne opp på fettaksept eller kroppspositivitet og vurder om du kan endre synspunkt. Det kan hjelpe å eksponere seg selv for bilder av mennesker med mange ulike kroppstyper, eller å få positive opplevelser med store kropper. Prøv å fokusere på om det er noe bra med vektøkningen.

Snakk gjerne sammen om forholdet generelt. Hvordan har dere det? Har det skjedd noen endringer i livet som sykdom, økt stressnivå eller har dere fått barn? Kanskje ønsker dere mer tid sammen og kan finne på aktiviteter som gjør at dere kommer nærmere hverandre igjen? Oppsøk gjerne en sexolog eller terapeut for å få hjelp. Unngå å komme med beskyldninger eller å påføre skam.

Kanskje er det noe du kan gjøre for å redde forholdet? Hvis din partner har følt at du har trukket deg unna, har oppfattet at du tar mindre initiativ til sex eller at du ikke bekrefter at hen er attraktiv lenger? Dette, særlig sammen med at hen kanskje ikke er glad for vektøkningen selv, kan føre til en negativ spiral hvor dere kommer lenger og lenger unna hverandre.

Det å snakke om vekt er for de fleste veldig sårbart, så det er viktig å tenke over hva du sier. Det kan være bra å stille åpne spørsmål som «Jeg har lagt merke til at kroppen din har forandret seg, hva tenker du om det?». Kanskje vil din partner uttrykke at hen har det fint i den kroppen hen har, at hen er bekymret for hva du har tenkt, eller at hen ikke har det bra. Dette kan være grunnlag for en samtale som gjør at dere begge får en økt forståelse for hverandres situasjon og kommer nærmere hverandre.

Hvis du oppriktig føler at du ikke kan være sammen med din partner på grunn av vektøkning, så kan man selvsagt velge å avslutte et forhold av en hvilken som helst årsak. Det er ikke slik at man bør bli i forhold for enhver pris, og det er heller ikke positivt å være i en relasjon hvor partner ikke syns en er attraktiv. Vurder likevel om det er klokt å si hvorfor du går.

Hva synes du?

Klikk for å gi karakter.

5 / 5. 3

Din tilbakemelding er viktig for oss, gi karakter.

Share This