5
(10)

Dette kan du gjøre for å unngå underlivssmerter

av Birgit Hauger

Én av fem norske kvinner er i løpet av livet plaget av smerter i underlivet, noe som både kan gi nedsatt livskvalitet og gjøre sexlivet til en alvorlig prøvelse. Sånn skal det jo ikke være, og det finnes både håp og hjelp.

Gynekolog Pia Christina Sillanpää har lang og bred erfaring med underlivssmerter, og uttaler:

-Det er mange som kommer på grunn av smerter i underlivet og mange er bekymret for at det er noe farlig. Dessverre er det også noen som er redde for undersøkelsen, kanskje fordi de frykter at undersøkelsen vil være veldig smertefull, som da utsetter det å oppsøke gynekolog. Hvis man ikke finner noe «galt» er det ofte lettere å slappe av og kanskje rett og slett ikke ha smerter mer. Men på den andre siden om man starter behandling relativt raskt, og prognosen er bedre og smerten kan bli borte raskere.

Dette gjelder spesielt smerter ved samleie da smertefulle samleier øker sensitiviteten for smerte og spenningen i bekkenmuskulaturen.

Når man kommer til gynekolog er det nyttig å ha notert visse opplysninger som er viktig for legen å få vite. Det er for eksempel når smerten oppsto første gang, om det er ting som fremprovoserer smertene, eventuell syklusavhengighet eller variasjon i forhold til samleiestilling og effekt av smertestillende.

Det viktigste er å bestemme seg for at det er naturlig å bli undersøkt og at man bestiller time til undersøkelse. Dersom man velger å kontakte fastlege for å eventuelt bli henvist videre, så kan det være ventetid på time både hos fastlege og etterpå hos en avtalespesialist eller sykehuspoliklinikk. Om man ønsker raskest tilgang til spesialist, kan man vurdere å oppsøke en helprivat gynekolog. Prisen for en slik undersøkelse tilsvarer vanligvis det en frisørtime koster, og er som oftest vel verdt investeringen.

ET VANSKELIG SEXLIV

Sex og samleie skal være deilig, fint, innebære nytelse og gi gode opplevelser – enten med deg selv eller med partner(e). Hvis det er smertefullt å ha samleie er det viktig å stoppe, og ikke tvinge seg gjennom det – det gjør bare vondt verre.

Det er viktig å være kåt, og bruke god tid på forspill. Glidemiddel er vesentlig! Lite fukt og stram skjedeinngang gjør at det blir mer friksjon med smerter og «gnagsår» i slimhinnen, noe som kan gi enda mer smerter.

Velg et glidemiddel med minst mulig tilsetningsstoffer eller bruk ren mandelolje. Et silikonbasert glidemiddel legger seg som en tynn, beskyttende hinne på slimhinnene dine og glideeffekten varer lenger enn et vannbasert.

Mange kvinner finner først ut at de har smerter når de skal ha samleie. Noen klarer simpelthen ikke å gjennomføre samleie, og flere tenker at de ikke er normale og skammer seg. Noen kan kjenne at de ikke er bra nok som kvinne eller en god nok partner. Etter hvert blir sex forbundet med stress og nettopp smerte, og man tenker kanskje at dette er et problem i starten og at det vil gå seg til etter hvert. «Jeg får bite tennene sammen og holde ut, det blir nok bedre». Hvis man derimot begynner å grue seg i forkant vil kroppen reagere med stress og forventet smerteopplevelse, og knyte seg for å beskytte mot smerten som kommer. Dette blir en vond spiral som er med på å forverre tilstanden. Det er derfor viktig å avstå fra å ha samleie.

SEX ET GRUNNLEGGENDE BEHOV

Sex er et grunnleggende behov hos mennesket – å være nær, å bli bekreftet og vise og ta imot kjærlighet gjennom noe som skal være en fin opplevelse. Mange kvinner er fortvilet over at de opplever disse smertene, og er også redde for at forhold skal ta slutt. Dårlig samvittighet for å ikke klare å tilfredsstille partneren sin er vanlig, og mange er også bekymret for om de noen gang vil kunne bli gravide og føde barn.

Her er det viktig å tenke på at det finnes så mange andre former for sex som er deilig, og som man kan gjøre sammen. Ha fokus på nytelse, og spør deg selv: – hva er godt for deg og partneren din?

Hva liker dere? Hvor kiler det litt ekstra? Hvor er deres erogene soner? Kunne det vært aktuelt med leketøy? Liker dere å massere hverandre? Vær bevisst på sansene – lukt, hørsel, syn – eller ta bort noen sanser – dette forsterker gjerne opplevelsen.

Ved å eksempelvis bruke bind foran øynene, og berøre erogene soner med ulike ting som en glatt stein, en fjær, et silkebånd, isbiter eller annet bruker du sansene mer aktivt til å ta inn og kjenne på opplevelsen. Her er det bare fantasien som setter stopper. Ha fokus på å være tilstede her og nå, og ha derfor fokus på partneren din og det som skjer. Legg vekk tanker om duker som skal strykes, kjøttdeig som skal tines, husvask, sengetøyskift og når fotballtreningen til minstemann starter.

Du kan ha full tillit til at det ikke kommer en levende sjel og tar fra deg disse givende oppgavene denne gangen heller, så legg vekk disse tankene akkurat nå, de kan få ditt fokus senere.

 

Gynekolog Pia Sillanpää (t.v.) og fysioterapeut, spesialist i kvinnehelse og sexolog Kjersti Hatlebrekke oppfordrer kvinner til å ikke miste motet og oppsøke hjelp. (Foto: Elin Nordlien og privat)

DETTE KAN DU FORSØKE:

  • Rådene nedenfor er skrevet i tilfeldig rekkefølge, og for noen fungerer ting godt, for andre ikke. Det er imidlertid viktig å huske på at man ikke skal tvinge seg gjennom ting som gir smerte. Dersom noen av forslagene er smertefulle, så stopp opp.
  • Dersom du opplever mye stress, kan dette gi muskelspenninger i hele kroppen så vel som i bekkenet. Mange har nytte av avspenningsøvelser de kan gjøre selv, og å forsøke å roe ned i tilværelsen kan være hensiktsmessig for å både innhente seg og få mer overskudd og energi. Dette vil i seg selv kunne øke seksuell lyst. Ved å praktisere jevnlige avspenningsøvelser kan stress reduseres, du kan få bedre søvnkvalitet, mindre kroniske smerter, lavere blodtrykk, samt mindre angst. Fysioterapeuter med spesialkompetanse på bekkenbunnens muskulatur kan bidra med å redusere spenninger i bekkenbunnen, og gi veiledning og behandling for vulvodyni.
  • Å opprettholde bakteriefloraens normaltilstand i skjeden er viktig. Et godt råd er å ikke fjerne kjønnshår, de er nemlig der for å beskytte. Ikke bruk såpe inne i skjeden, og unngå hygieneprodukter som kan virke irriterende. Bruk av truseinnlegg bør også unngås. Det anbefales bare vask med vann. For å hindre uttørking kan en nøytral olje uten parfyme benyttes.
  • Skjeden er følsom og har mange nervefibre. Ved å forsøke lokalbedøvende salve, Xylocain salve 5 prosent kan følsomheten reduseres. Denne behandlingen bør skje i samråd med lege som gir informasjon om bruk og bivirkninger. Det er forventet at behandlingstid er på ca. åtte til tolv. Først etter om lag seks uker anbefales at man selv kan berøre vulva for å venne området til smertefri berøring. Dildo eller samleie kan først prøves etter om lag seks uker, og bare dersom smertene er borte. Dersom smertene kommer tilbake må berøring avbrytes umiddelbart. Det er viktig å huske på at salven demper følelsen i underlivet, det innebærer både de vonde og de gode følelsene.
  • Perineum massasje. Dette kan gjøres ved at du først finner en behagelig liggestilling. Bruk en nøytral olje uten parfyme eller glidemiddel og før fingrene ca. tre cm inn i vagina, og legg deretter de andre fingrene bak på rumpa. Gjør et forsiktig press, og før deretter tomlene mot anus og mot sidene av vagina og hold slik i noen minutter. Masser rolig nedre halvdel av vagina mens tomlene lage en U, og gjør dette noen minutter. Repeter ca. 10 – 15 minutter.
  • Mange kvinner kan ha nytte av et dilatorsett, som enten kan kjøpes selv eller bestilles gratis fra NAV gjennom henvisning fra fastlege. Dette er et hjelpemiddel som ligner på ulike dildoer, de kommer i flere størrelser som gjør at man kan starte med den minste størrelsen og øve på å føre noe forsiktig i skjeden igjen i eget tempo og med egen kontroll.
  • Å oppsøke profesjonell hjelp i form av psykolog eller sexolog kan være nyttig. En psykolog kan hjelpe deg med eksempelvis vanskelige tanker, følelser eller traumatiske hendelser. Hvis du har det vanskelig psykisk kan dette være med på at underlivssmertene forverres eller opprettholdes. En sexolog kan hjelpe deg med ditt eget forhold til deg selv, din identitet, din lyst eller mangel på lyst og evtuelt vanskeligheter i parforholdet. Det finnes mange måter å være nær hverandre hvor nytelse er fokus, og der trygghet er det viktigste. Å jobbe med parforholdet kan være viktig hvis dere strever.
  • Noen kan få hjelp gjennom medikamenter mot eksempelvis depresjon eller angst, fordi slike medikamenter i en lav dose også hjelper mot smerter. Dette er behandling som bare må igangsettes i samråd med lege, som gir informasjon om virkning og bivirkning. Det er dessuten viktig å huske på at det kan ta opptil ca. åtte uker før symptomene forbedres. Det er heller ikke garantert fullstendig lindring, men noen opplever en bedring. Som med all medikamentell behandling virker det godt for noen, og mindre bra for andre.
  • Vær kreativ – finn andre måter å ha sex på som ikke innebærer penetrering. Det finnes så mange deilige ting man kan gjøre, så her er det bare å slippe fantasien løs. Dette kan både være spennende og nytt, og involvere for eksempel leketøy.
  • Og tilslutt, som du nå sikkert har skjønt – tålmodighet er en dyd. Dette er ikke gjort i en quick-fix, selv om det hadde vært utrolig fint. Dette tar som regel litt tid, og det kan ta tid å finne frem til hva som kan hjelpe deg. Snakk med partneren din om dine opplevelser, gjør det du selv kan forsøke av tips og oppsøk hjelp for å få råd og veiledning. Husk at det er mulig å behandle denne tilstanden – heldigvis!

Kjersti Hatlebrekke er en erfaren spesialist i kvinnehelse og utdannet sexolog fra Universitetet i Agder. Hun driver klinikken Bekkenbunnen i Bergen og nettstedet Bekkenbunnen.no. Kjersti underviser også på høgskole og universitet og holder foredrag. Hun sier dette om behandling av vulvodyni:

– Jeg er opptatt av å gi mine pasienter faglig trygghet og tro på at de kan bli bedre med riktig behandling. Det krever egeninnsats og ofte endring av seksuelt fokus bort fra samleie og over på nytelse. De får tilbud om å ta med eventuell partner fordi mange er bekymret for at partner føler seg avvist og vil forlate forholdet. God kommunikasjon, aksept og åpenhet er viktig for forståelse og behandlingsresultat. Smertefull eller ingen sex er tabubelagte temaer i et samfunn som blir stadig mer seksualfokusert. Samtidig er angst og depresjon økende blant yngre kvinner med en følelse av kropps- og prestasjonspress, også på det seksuelle området. Kvinner med et høyt bekymringsnivå og angst er dessverre godt representert blant mine pasienter med vulvodyni.

Behandlingen er en såkalt somato-kognitiv tilnærming, det vil si at kropp og tanker må spille på lag. I tillegg benytter jeg sexologisk rådgivning. Fokus er på informasjon, instruksjon i spesifikke øvelser med eller uten bruk av dilatorsett og sammenhengen mellom pust og spenninger i kropp og bekkenbunn. Dyp magepust for avspenning og strekk av musklene i og rundt bekkenet er alltid inkludert.

Yogastillingene Childs’s Pose og Happy Baby er spesielt nyttige for kvinner med underlivssmerter. Bøkene «Gleden med skjeden» og «Kom som du er» anbefales på det varmeste! Årsakene til underlivssmerter er sammensatt og behandlingen må derfor tilpasses den enkelte med bruk av kunnskapsbaserte metoder.

På Bekkenbunnen.no sin Facebook-side poster Hatlebrekke små videosnutter om pusteteknikk, yogastillinger og annen relevant informasjon for kvinner med smerter i underlivet.

Hva synes du?

Klikk for å gi karakter.

5 / 5. 10

Din tilbakemelding er viktig for oss, gi karakter.

Share This