4.8
(24)

Én av ti kvinner i heterofile forhold strever med manglende eller lite sexlyst, noe som anses som et av de vanligste seksuelle problemene blant kvinner. Her er noen tips om hvordan du kan få tilbake lyst og nytelse.

Har du tenkt tanker som; «Puh, endelig ferdig for denne gang», «godt å ha det gjort» eller «da er det to uker til neste gang»? Vel, du er ikke alene. Forskning viser at kvinner som er i langvarige forhold har en vesentlig høyere risiko for manglende eller lite sexlyst sammenlignet med kvinner som er i forhold som har vart kortere enn to år. Men det finnes håp, hvis du ønsker at det skal bli mer fart på sakene.

Nå er det selvsagt ikke bare kvinnen sitt ansvar å få fart på sexlivet i et parforhold, men denne artikkelen tar utgangspunkt i de utfordringer og spørsmål en del kvinner strir med.

Når hverdagen treffer deg i trynet

De fleste husker følelsen av å være nyforelsket; den tiden hvor man klarte seg fint med både mindre søvn og mat, tiden hvor det boblet over med lykkefølelse og sitringer i magen. Spennende. Boblende. Lykke. Livet lekte. #Bare-vi-to-i-hele-verden-jeg-er-såå-forelsket-at-jeg-ikke-vet-hvor-jeg-skal-gjøre-av-meg. Jepp, den tiden ja…

Men så skjedde det noe på veien. Nemlig! Hverdagen skjedde. Man trengte plutselig å både sove og spise normalt igjen, jobbe, studere, passe barn, være hyggelig mot svigermor, kjøre på trening, stille på møter, besøke syke foreldre, opprettholde vennskap, utvikle seg, drikke nok vann, følge med på sosiale medier, svare alle tilbake på Snapchat og Messenger, lufte bikkja og støvsuge. Hverdagen, ja.

Men, er vi virkelig så utslitte av hverdagen at vi ikke orker kyss, klapp og klem? At vi helst vil være i fred med mobilen på sengekanten og bare få sove når vi har bladd oss ferdige på Facebook?

Og når du først er blitt «lurt» med på litt sengekos, så tenker du: «Godt med alt som er gjort, nå er det et par tre uker til neste gang, ferdig», og sovner fornøyd med at du har «bjudat på» litt på som svenskene sier.

Når seksualitet og seksuelle følelser slippes løs, kan dette gi rom for de beste opplevelsene livet har å by på, og også være et helt konkret uttrykk for begjær, kjærlighet og nærhet til det mennesket du elsker.

Seksualitet er et grunnleggende behov hos oss mennesker, i tillegg til at det gir flere helsegevinster som bedre søvn, overskudd, styrket immunforsvar, samt en demper for smerter.

Sexlysten daler i langvarige forhold

Forskning viser at kvinner som har vært mer enn syv år i et parforhold har svimlende fem ganger så stor risiko for lav eller manglende sexlyst enn like etter at man har møttes!

Kvinner som har vært i parforhold i mindre enn to år har også hele tre ganger så stor risiko for lavere sexlyst! Det er mye!

Sexlyst og begjær handler altså ikke bare om hormoner og biologi, men lengden på forholdet og hvordan man har det i forholdet, spiller også inn.

Mennesker er opptatte av årsaker; hvorfor skjer ditt og hvorfor skjer datt – og kanskje – hvem kan jeg legge skylden på? Årsaker til lite eller manglende lyst er omtrent det samme svaret som på spørsmålet om hva som er normalt.

Årsakene kan være så mange, og kanskje er du ikke sikker på hvorfor lysten er borte heller – for da må man stoppe opp å kjenne etter og reflektere, og det er det ikke alle som tenker at de kan ta seg tid til.

Men det er nettopp det du må gjøre. Stoppe opp og reflektere, hvorfor har det blitt slik? Sett deg gjerne ned og skriv ned ting du kommer på som kan være en årsak til at du har lite lyst.

Kan det være at det er andre vanskeligheter i parforholdet? Er det for eksempel slik at dere har ulike verdier og mål, er det stadig konflikter og misforståelser? Kan det være at du irriterer deg over småting, uten å vite nøyaktig hvorfor?

Andre årsaker kan være medisiner, det er veldig mange vanlige medisiner som spiller inn på seksualiteten. Det kan være sykdom eller rollene dine i hverdagens tjas og mas, kanskje har du for mange roller? Det er kanskje nå du skal si nei til flere verv eller økt arbeidsmengde?

Er det små barn i familien? Er dere på flyttefot? Er du kommet i overgangsalderen? Kvinner kan oppleve mindre lyst når hormoner i kroppen endres, for eksempel ved bruk av p-piller, amming eller stress. Kvinners lyst har faktisk en sammenheng med blant annet det mannlige hormonet testosteron, dog i lavere mengder enn hos mannen.

Hva er normal sexlyst?

Ja, hvordan kan man definere normal? Som man roper i skogen får man svar, for det som er normalt for deg, er ikke normalt for en annen. «Normalt» er derfor helt umulig å beskrive eller forklare, for det er både subjektivt, og helt avhengig av tid, sted og situasjon.

Det er bare du selv eller dere som par som kan forklare hva som er normalt for deg og dere. Men de fleste av oss ønsker å være «normale», å være like alle andre og ikke skille oss ut altfor mye. Det er også derfor spørsmålet om «hva er normalt» så viktig for mange.

Noen par har sex to ganger i uken og anser det som normalt, andre har sex en gang hver tredje måned og tenker at dette er normalt. Sexlyst kan imidlertid være avhengig av partneren din, og om dere er like eller ulike i deres behov, og det er her det kan begynne å bli utfordringer.

I et parforhold hvor kvinnen egentlig har lyst på sex, men kanskje ikke like ofte som sin partner, så kan kvinnen få en opplevelse av at hun har lite lyst. Og dersom partneren har mer lyst enn kvinnen, kan hun oppleve at hun har lite lyst. Sannheten er at det er forskjellen i lysten hos paret som er roten til denne opplevelsen.

På en annen side, er det slik at partneren din faktisk har lyst på sex hele tiden, eller er det du som tror det?

Det er en vanlig myte at menn har lyst på sex til alle døgnets tider, men studier viser også at mange menn mister lyst ettersom de blir eldre og når de får et lavere testosteronnivå. Selv om menn rapporterer om mindre sexlyst med årene, er det ofte er forskjell på lysten hos kvinner og menn.

Psykologspesialist og spesialist i klinisk sexologi John Nikolaisen bekrefter at også mannen kan få mindre lyst, og utdyper:

– I begynnelsen av et heteroseksuelt parforhold, er det å «få» sex av en kvinne, en bekreftelse på at mannen er spesiell. I denne fasen vil menn være veldig opptatt av sex, også av andre grunner enn kåthet. Det er normalt at lysten går ned når forelskelsesfasen er over. Men menn som føler at de har for lite lyst forsøker ofte å skjule dette ved at de unngår intimitet og nærhet.

For mange kvinner er det vanskelig å skjønne at en «ekte mann» ikke alltid har like mye lyst som dem selv. For mange menn er det vanskelig å ikke kunne være en «skikkelig» mann. Menn har en idé om at de skal være «alltid beredt».

Menn føler ofte – gjerne mye mer enn de gir uttrykk for – en frykt for å såre kvinner med seksuelle avvisninger, noe som igjen kan øke presset på mannen.
Noen ganger handler imidlertid ikke problemet om lyst, men å komme i gang. Det kan kreve en kvinne som er villig til å bruke tid på å gjøre mannen kåt eller få til reisning, og noen ganger kan eldre menn slite med og trenge lenger tid på å oppnå orgasme og utløsning.

Begge deler krever at kvinnen i forholdet kan gå ut av den tradisjonelle kvinnerollen, og ta initiativ, bruke tid på mannen for å komme i gang eller avslutte. Dette krever at parforholdet har en atmosfære der man kan være tålmodig, ønske hverandre god og ha en god dialog om hva som må til.

Ingenting kommer av seg selv

Det er mulig å vekke lysten til live igjen! Første steg er at du selv vil og ønsker å få den tilbake, og du må være villig til å sette av tid og å prioritere deg selv og partneren din.

  • Gå i deg selv og utforsk din egen seksualitet – hvordan har din seksuelle historie vært gjennom livet? Skriv den ned. Her kan du bli bevisst deg selv, dine behov og bli kjent med din seksualitet på nytt, fordi du gir det fokus. Da kan det blir enklere å finne tilbake til det som var fint, og skape de gode og trygge rammene for at lysten kan bli vekket og kan vokse.
  • Snakk sammen. Jo lenger tid som går uten at dere kommuniserer med hverandre om hvordan dere har det i parforholdet og at sexlysten er godt gjemt, desto større blir avstanden og ensomheten mellom dere.
  • Hva tenner deg? Hva liker du? Hva er deilig? Hva gir nytelse? Og – er det slik at partneren din er klar over dette? Har dere snakket om hva dere synes er godt? Ved å sette søkelys på kvalitet istedenfor kvantitet kan følelsen av å bli sett og bekreftet bli større, og øke lysten. Kan dere for eksempel lese noen erotiske historier eller se en erotisk film sammen? Og ja, det er forskjell på en pornofilm og en erotisk film, her finnes det utrolig mye å velge mellom.
  • Du har kanskje hørt det før: «Kvinner tenner som en gammeldags kokeplate, mens menn tenner raskt som gassbluss». Og slik er det nok også for mange. For når det blir slike ulikheter, hvor ingen blir tatt hensyn til, kan det føre til at begge føler seg avvist. For kvinnen tar det nemlig ofte litt tid å bli tent. Når du først blir tent er det utrolig deilig, men tiden dit kan ta litt lengere tid. Dette gjelder både for hjernen, men også for at skjeden skal bli våt. Ta tiden til hjelp, det er utrolig viktig!
  • Forsøk å luke vekk de ytre faktorene som er med på å påvirke og drepe lysten. Det kan handle om alt som skal gjøres i hverdagen, alle rollene man har, stress, sosiale medier og annet. Kjenn etter, hva kan du utelukke i alle fall for en stund? Vi har ofte altfor mye i hodet til at vi klarer å være til stede her og nå, det er da disse må-huske-å-vaske-klærne-tankene kommer inn i hodene våre. Vi er vant til å gå på høygir, og hjernen er stadig i arbeid. Ved å sette av tid til å trene på avspenning, avslapning, pusteøvelser eller meditasjon kan du bli mer bevisst deg selv, kroppen din og hvordan du har det. Det finnes utallige lydfiler og videoer enkelt tilgjengelig på nett som du kan forsøke.
  • I stedet for å gå rett på sex kan det være en ide å utforske hverandres kropper sammen. Det er det sikkert lenge siden dere gjorde? Å gi hverandre en god massasje er både avstressende og setter i gang kroppens egen produksjon av kjærlighetshormonet oxytocin. Dette er et hormon som gjør oss roligere, tryggere, gladere, mer empatiske og omsorgsfulle. Dette er et hormon som er godt for oss!
  • Vær nær hverandre i hverdagen. Hold hender, gi hverandre en klem, et kyss eller en klapp på skulderen. Dette er de små tingene som kan være med på å bygge opp både tillit, trygghet og varme følelser for hverandre – fordi vi føler oss sett og bekreftet. Etter en stund kan disse følelsene overføres til soverommet.
  • Tørrhet i skjeden, som ofte skyldes at kroppens østrogennivå er blitt lavere, kan både føre til at lysten uteblir og at det blir smertefullt å ha sex. Bruk rikelig med glidemiddel for at det ikke skal bli tørt og sårt. Smerter kan være en stor årsak til lite lyst.
  • Ved å regelmessig trene bekkenmuskulaturen pumpes mer blod til underlivet og skjeden blir våtere. Slik trening er også gunstig for å forebygge urininkontinens, og for å få sterkere orgasme, dette er med andre ord en win-win situasjon).
  • Det aller viktigste er å kjenne etter at man faktisk tar vare på seg selv. Prøv å kom til et sted i livet du trives og har det bra. For noen er sexlyst veldig viktig, mens for andre er det ikke så veldig viktig. Vær ærlig med deg selv og finn ut hva du selv vil og ønsker.

 

Illustrasjon: Siv Norheim

Psykologspesialist og spesialist i klinisk sexologi, John Nikolaisen. (Foto: Privat)

Hva synes du?

Klikk for å gi karakter.

4.8 / 5. 24

Din tilbakemelding er viktig for oss, gi karakter.

Share This